PSP - Gra

Forum o grach na przenośną konsolę PSP Play Station Portable.


#1 2009-10-11 15:30:36

Cover

Administrator

Zarejestrowany: 2009-10-08
Posty: 16
Punktów :   
Ulubiona gra na PSP: GTA LCS
Model PSP: 3004 Slim & Lite

Nintendo DS

Nintendo DS (skr. NDS lub DS) – przenośna konsola gier wideo zaprojektowana i wyprodukowana przez japońską firmę Nintendo. Wydana w 2004 roku w Kanadzie, Stanach Zjednoczonych i Japonii. Konsola ma obudowę typu clamshell, podobną do Game Boya Advance SP, a wewnątrz dwa ekrany LCD, z których jeden jest
dotykowy.


Sprzęt



Porównanie rozmiarów konsol PlayStation Portable oraz Nintendo DS
Grafika
Nintendo DS ma wbudowane dwa dwuwymiarowe układy graficzne, z których każdy niezależnie obsługuje jeden ekran o wymiarach 62,5 mm × 47,0 mm (i rozdzielczości 256 × 192 pikseli). Odstęp między wyświetlaczami wynosi 22 mm (co odpowiada 90 pikselom), co wykorzystywane jest czasami podczas jednoczesnego obrazowania na obu ekranach.
Konsola zawiera również układ generujący grafikę trójwymiarową, który może być przypisany do jednego z wyświetlaczy, mimo to niektórzy projektanci gier próbują czasami tworzyć trójwymiarową scenę na obu wyświetlaczach, co jednak mocno obciąża konsolę i świadczy o kunszcie twórców pozycji. Następnie obraz z układu trójwymiarowego przesyłany jest do układów generujących grafikę dwuwymiarową i, po opcjonalnej obróbce, wyświetlanych na odpowiednim ekranie.



Dźwięk

Urządzenie zawiera dobrej jakości głośniki stereo oraz gniazdo typu jack, do którego można podłączyć słuchawki stereofoniczne. Istnieje również programowa możliwość emulacji dźwięku przestrzennego (virtual surround)[potrzebne źródło]. Konsola zawiera także wbudowany mikrofon (oraz gniazdo dla urządzenia zewnętrznego), który w wielu grach służy do sterowania konsolą.


Komunikacja

DS zawiera moduł WiFi (IEEE 802.11b) obsługujący dwa protokoły, 802.11b służący do łączenia konsoli ze zgodnym routerem oraz autorski firmy Nintendo, stosowany do komunikacji między konsolami. Przewidziano możliwość jednoczesnego połączenia bezpośredniego maksymalnie szesnastu jednostek oddalonych od siebie, w zależności od warunków, od 8 do 28 metrów.
W wielu grach w rozgrywce brać mogą udział osoby nie posiadające osobnego kartridża. Wówczas łączą się one z gospodarzem (ang. host) udostępniającym część gry i pobierają odpowiednie dane na swoją konsolę (tzw. Nintendo DS Download Play). Funkcja ta dostępna jest m.in. w Mario Kart DS, New Super Mario Bros. i Meteos. Niektóre gry oferują również grę przez Internet, opcja ta nosi nazwę Nintendo WFC. Konsola musi być wtedy w zasięgu zgodnego punktu dostępowego sieci bezprzewodowej lub urządzenia znanego pod nazwą Nintendo Wi-Fi USB Connector, obu mających dostęp do Internetu.


Inne

Urządzenie zawiera niedużą pamięć trwałą, w której zapisywane są m.in. dane użytkownika (imię, data urodzin, ulubiony kolor), dotyczące kalibracji ekranu dotykowego (można je zmieniać za pomocą oprogramowania wbudowanego w konsolę, niektóre z nich również w grach). Konsola zawiera również zegar czasu rzeczywistego wykorzystywany w niektórych grach do symulowania efektów dnia i nocy zgodnych z czasem rzeczywistym (np. Animal Crossing: Wild World), czy kontrolowania upływu czasu od ostatniego uruchomienia gry (np. Nintendogs).





Dane techniczne




Procesory
1 × procesor ARM946E-S 32-bitowy RISC, 66 MHz (przede wszystkim grafika, nieużywany w trybie GBA)
1 × procesor ARM7TDMI, 32-bitowy RISC, 33 MHz (zwykle dźwięk, 16 MHz w trybie GBA)
Pamięć wewnętrzna (w tym m.in.)
4096 KB pamięci głównej RAM (8192 KB w wersji programistycznej)
96 KB WRAM (64K dostępne dla ARM7 oraz 32K dostępne dla ARM7 lub ARM9)
60 KB TCM/Cache (TCM: 16 KB danych, 32 KB kodu; pamięć podręczna: 4 KB danych, 8 KB kodu)
656 KB VRAM (pamięć tła, obiektów, 2D, 3D, palet, tekstur, WRAM)
4 KB OAM/PAL (2 KB pamięci atrybutów obiektów, 2 KB RAM standardowej palety)
248 KB pamięci wewnętrznej 3D (104 KB RAMu wielokątów, 144 KB RAM wierzchołków)
8 KB RAM WiFi
256 KB pamięci flash z wbudowanym oprogramowaniem (512 KB w wersji iQue zawierającej chiński zestaw znaków)
36 KB ROM BIOSu (4 KB dla ARM9, 16 KB dla ARM7, 16 KB dla GBA)
Grafika
2 × ekrany LCD TFT (kolorowy, 256×192 pikseli, 3 cale/76 mm, 18-bitowa głębia kolorów, podświetlany)
2 × układ grafiki 2D (rozszerzony wariant kontrolera grafiki GBA)
1 × układ grafiki 3D (może być przypisany do górnego lub dolnego ekranu)
1 × moduł przetwarzania obrazu (efekty bądź przesłanie grafiki 3D do jednego z silników 2D)
Dźwięk
16 kanałów dźwiękowych (16 × PCM8/PCM16/IMA-ADPCM, 6 × PSG-Wave, 2 × szum PSG)
2 jednostki rejestrowania dźwięku (do efektów echa itp.)
wyjście: dwa wbudowane głośniki stereo, gniazdo słuchawek
wejście: jeden wbudowany mikrofon, gniazdo mikrofonu
układ wzmacniacza dźwięku (nieobecny w wersji Lite, która zawiera moduł zintegrowany w układzie zarządzania zasilaniem)
Kontrolery
wbudowany gamepad: 4 przyciski kierunkowe (krzyżak), 8 przycisków (A/B/X/Y/L/R/START/SELECT)
analogowy ekran dotykowy (półprzezroczysty system membrany elektroopornej pod dolnym wyświetlaczem), układ go obsługujący umożliwia również pomiar temperatury z dokładnością 1°C po kalibracji lub 2°C bez niej. Zakres temperatur wynosi od –40°C do 85°C w konsoli DS i tylko od –20°C do +70°C w DS Lite. Zgodnie z wytycznymi Nintendo konsola nie powinna być narażana na „ekstremalne” ciepło lub zimno, optymalna temperatura ładowania baterii została określona na poziomie 10°C – 40°C. Oryginalne oprogramowanie wbudowane w urządzenie nie obsługuje kalibracji temperatury.
elektromagnetyczny czujnik zamknięcia pokrywy znajdujący się pod głośnikiem, obecny w oryginalnej konsoli między przyciskami START i SELECT, i aktywowany przez magnes zawarty w głośniku.
Porty komunikacyjne
Wi-Fi (IEEE 802.11b)
Dodatkowe
wbudowany zegar czasu rzeczywistego
moduł zarządzania zasilaniem
Pamięć zewnętrzna
SLOT-1 (dla gier NDS, szyfrowana 8-bitowa szyna danych i szeregowa szyna 1-bitowa)
SLOT-2 (dla rozszerzeń NDS lub gier GBA)
Produkowane kartridże
ROM: 16 MB, 32 MB, 64 MB, 128 MB, 256 MB (niedawno wprowadzone)
EEPROM/FLASH/FRAM: 0,5 KB, 8 KB, 64 KB, 256 KB lub 512 KB (zapis stanu)
Uruchamianie
kartridż NDS (tryb NDS)
flash wbudowanego oprogramowania (tryb NDS, np. poprzez załatanie wbudowanego oprogramowania za pomocą kabla ds-xboo)
WiFi (tryb NDS)
kartridż GBA (tryb GBA bez obsługi szeregowego portu we-wy, tzw. Link Cable)
Zasilanie
wbudowany akumulator litowo-jonowy, 3,7V 850mAh/1000mAh (klasyczna/Lite)
zasilanie zewnętrzne: 5,2V DC (do stabilnej pracy wystarczy 5V), gniazdo identyczne jak w Game Boy Advance SP, model Lite ma inną wtyczkę
dołączany zasilacz na prąd przemienny dostarczający stały o żądanym napięciu
cechy fizyczne
waga: ok. 275 g
wymiary: 148,7 × 84,7 × 28,9 mm
Uwagi
Osiągi konsoli oscylują w granicy 120 000 poligonów/s dla grafiki 3D i 30 000 000 pikseli/s dla grafiki 2D.
Dolny ekran wykonany jest z trwalszego materiału, aby zapewnić jego większą żywotność.


Masz coś ważnego? Pisz na PW , nie na GG!
Rejestracja
Regulamin

Offline

 
Stopka

Reklama Czekamy na Twoje buttony!

Team
Cover - GG 5670704

Jonek - GG 10501264

Stopka forum

RSS
Powered by PunBB 1.2.23
© Copyright 2002–2008 PunBB
Polityka cookies - Wersja Lo-Fi


Darmowe Forum | Ciekawe Fora | Darmowe Fora
www.zonk.pun.pl www.tbob.pun.pl www.naruto-shippuuden.pun.pl www.assamitesclan.pun.pl www.magicland.pun.pl